A közösségi médiában jelenleg mindennapos a vállalkozások jelenléte, ennek ellenére rengeteg „bukdácsolással” találkozhatunk. A marketinges minden erejét összeszedve próbál csodát tenni, de általában sikertelenül, majd pedig elkönyveli azzal a kudarcot, hogy „persze, a felhasználóknak csak vicces mémek kellenek”, ez pedig nehezen egyeztethető össze a vállalati kommunikációval. Ebben a blogbejegyzésben szeretnék bemutatni egy olyan poszt típust, amit ügynökségi munka során rendszeresen és tudatosan alkalmazunk – így Neked is hasznos lehet ennek a poszt típusnak a megismerése.

Biztosan észrevetted már, hogy nem jelenik meg minden ismerősöd posztja a hírfolyamodban, valamint a néhány évvel ezelőtt követett oldalak posztjaival sem találkozol – vagy csak nagyon ritkán. Mindez azért van, mert már annyi kapcsolattal rendelkezel, hogy nem képes az összes tartalmat megjeleníteni számodra a Facebook, hiszen nem töltesz el annyi időt a felületen. Ennélfogva nem elegendő, hogy keresünk egy vicces és kreatív munkatársat, akiről feltételezzük, hogy tud érdekes tartalmat készíteni, hanem ezt már sokkal tudatosabban kell tervezni is, ami a poszt típusokra is érvényes.

Ahhoz, hogy az oldalad posztjai minél több felhasználónak jelenjenek meg, törekedned kell arra, hogy minél több felhasználó lépjen interakcióba a posztoddal.

Ez esetben a Facebook is úgy fogja értékelni, hogy az általad létrehozott tartalom fontos és érdekes lehet a felhasználók számára, így igyekszik a követőidnek megjeleníteni azt. Viszont felmerül a kérdés, hogy hogyan tudod elérni, hogy interakcióba lépjenek? És most elsősorban nem a vicces mémekre gondoltam…

Ne így próbálj interakciót elérni!

A leggyengébb próbálkozások közé tartozik – rengeteg ilyennel találkozok a hírfolyamomban -, amikor a közösségi média menedzser (mert már ilyen is van!) azt írja a poszt végére, hogy „Neked mi a véleményed?”. Hasonló szokott lenni a következő példa is: „Tudtad, hogy…?” Ehhez nem kell marketingesnek lenni, az ilyen kérdéseket bármelyik laikus is oda tudja írni.

Míg az első esetén a felhasználótól azt várjuk, hogy fogalmazza meg a gondolatát egy olyan témával kapcsolatban, amiben nem is biztos, hogy annyira érintett, addig a második esetén azt várjuk el, hogy hozzászólásban odaírja, hogy „Igen, tudtam.” vagy „Nem, nem tudtam.”? Ugye érezzük, hogy ezek az eszközök nem igazán professzionálisak…

Az ehhez hasonló kérdésekre valószínűleg nem is fogunk választ kapni a felhasználóktól, ráadásul egy kicsit kínosan is néznek majd ki a posztban, hiszen nem nagyon reagáltak rájuk a felhasználók. Nyilván ezt egyetlen vállalkozás sem szeretné.

Az Engagement típusú posztokkal így tudunk interakciót növelni

Az Engagment típusú posztok viszont ettől egyszerűbben működnek és valahogy úgy próbálnak hasznos tartalmat átadni a felhasználónak vagy bevonni egy témába / kérdésbe, hogy sokkal szívesebben lépjen interakcióba. Hozzá kell tenni, hogy jobban kell irányítania is a felhasználót is, hogy pontosan mi is a „feladata”, mit kell csinálnia ahhoz, hogy hozzászóljon a posztunkhoz.

A kulcsszó az Engagement típusú posztok esetén, hogy „bevonjuk” a felhasználót és érdekeltté tegyük abban, hogy hozzászóljon az adott poszthoz.

Az ügynökségi munkánk során rengeteg ilyen módszert dolgoztunk ki, ebben a blogbejegyzésben hármat szeretnék csak ismertetni, amivel organikusan is növelhető a Facebook oldallal kapcsolatos eredmények.

 

Adjunk a felhasználó kezébe egy „ajándékot”

Kissé furcsának tűnhet, hogy milyen ajándékra is gondolok, megpróbálom részletesebben megfogalmazni. A felhasználókban él a vágy, hogy adjanak egymásnak valamit, vagy csak valamilyen módon kedveskedjenek. Ahogy a mindennapokban, úgy a közösségi felületen is kedveskedünk egymásnak – nagyon jól mutatja, hogy a köszöntések jelentős része is már online történik, nem pedig személyesen.

Nyilván ezt a fajta kedvességet ki tudják fejezni a felhasználók úgy is, hogy Messengeren írnak egymásnak, vagy pedig posztolnak egymás falára, viszont egy kreatívabb poszt is segítségükre lehet, hogy kifejezzük valaki számára, hogy fontos nekünk. Tipikusan ebbe a kategóriába tartoznak a következő üzenetek:

  • Jelöld meg hozzászólásban azt a barátodat, akit elvinnél egy világ körüli utazásra! (Ez egy utazási iroda esetén lehet alkalmas.)
  • Jelöld meg hozzászólásban azt a tanárodat, akitől a legtöbbet tanultál életedben! (Oktatási anyagokat népszerűsítő oldal esetén.)
  • Jelöld meg hozzászólásban azokat a barátnőidet, akik ha nem lesznek koszorúslányok, akkor inkább férjhez sem mész! (Esküvői piacon működő oldal esetén, amelyet jellemzően menyasszonyok követnek)

Ugye érzed a fenti üzenetek alapján, hogy a felhasználók szívesen jelölnek meg másokat, sőt, valószínűleg Neked is lennének olyan ismerőseid, barátaid, tanáraid, akiket meg tudnál jelölni. Most tekintsünk el attól, hogy a vőlegények nem választanak koszorúslányokat.

Az alábbi egy élő példa, amit a marketing ügynökségünk készített az egyik ügyfelünk számára. Az ötlet onnan jött, hogy minden évben február 21. az Idegenvezetők Világnapja. Az idegenvezetők fontos szerepet töltenek be a csoportos utazások során – különösen ha az egy kulturális körutazás – így általában az utasok körében vannak olyan idegenvezetők, akik a „kedvencek” közé tartoznak. Nyilván jól esik egy idegenvezetőnek is, ha az utasok valamilyen módon kimutatják pozitív véleményüket, így úgy döntöttünk, hogy egy ilyen poszttal kötjük össze az utas törzsközönséget és az idegenvezetőket ezen a jeles napon.

Ahogy a poszt (nyilvánosan) megjelenő eredményein is látszik, 277 reakciót, 288 hozzászólást és 8 megosztást ért el a poszt.

Az organikus eredményeket tekintve pedig közel 3-4-szer nagyobb elérést sikerült generálni, mint az oldalon megjelenő többi poszt átlagosan szokott.

engagement típusú facebook poszt utazás

 

Tudjon meg saját magáról valamit

Bizonyára sokan emlékszünk, de talán az egyik leghíresebb ehhez hasonló alkalmazás a „Tudd meg, hogy mi az indiánneved!” volt a Facebook őskorában. Rengeteg ismerősömről megtudtam, hogy mi az indiánneve – habár soha nem használták később –, mégis egy olyan érdekesség, amire sokan kíváncsiak voltak.

Habár nem ismertük meg, hogy mi az az algoritmus, ami alapján az alkalmazás kiszámolhatta, hogy mi az indiánnevünk, mégis látjuk, hogy milyen jól működik a kíváncsiság faktor a felhasználókban. Sőt, egyszer még én is játszottam hasonlóval, akkor épp a „Csillagromboló nevemre” voltam kíváncsi 😊

Ennél a poszttípusnál az a feladat, hogy felállítunk egy „játékszabályt”, ami alapján a felhasználó könnyedén ki tudja találni, hogy mi lenne…

  • …a kerékpáros beceneve? (Ez egy kerékpáros üzlet esetén lehet érdekes.)
  • …az új weboldalának címe? (Például egy tárhelyszolgáltató vállalkozás esetén.)
  • …a házi kedvencének neve? (Házi állatok számára kellékek, eszközök kereskedelme esetén.)

Ezeknél a példáknál nemcsak azt szeretné a felhasználó, hogy megtudja a saját „megoldását”, hanem mások számára is szeretné megmutatni azt azzal, hogy hozzászólásban megírja – ezzel pedig interakcióba lép az oldallal.

Az alábbi valós példa az Országos Vérellátó Szolgálat számára készült, ahol egy folyamatosan visszatérő probléma, hogy sikeresen lehessen bevonni véradókat a hazai vérkészlet megfelelő szinten tartásához. Mivel a véradókra egyfajta hősként szoktunk tekinteni (mivel nem félnek a tűszúrástól és önzetlenül igyekeznek segíteni embertársaikon), így úgy döntöttünk, hogy készítünk számukra egy olyan posztot, ahol megtudhatják az oldal követői, hogy mi a hősnevük. A poszt tervezése során kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy meg tudják mutatni mások számára, hogy milyen gyakran szoktak vért adni, mert sokan erre büszkék szoktak lenni – legalábbis ilyen témájú csoportokban rendszeresen közzéteszik a felhasználók, hogy hányadik véradáson vettek részt.

Ahogy az eredményekből is látszik, 200 reakció, 177 hozzászólás, valamint 57 megosztást sikerült elérni. Az organikus eléréseket tekintve pedig közel 5-6-szoros eredményt tudunk generálni, mint más jellegű posztok az oldalon.

engagement típusú facebook poszt véradás

 

Mutasson meg mások számára valamit

Habár ez a poszttípus kicsit hasonlíthat az előzőekhez – hiszen ott is fontos volt a felhasználó számára, hogy másoknak megmutassa a hősnevét vagy kedvenc idegenvezetőjét – mégis elkülönülten érdemes kezelni.

Itt valamilyen témát feldobunk, ami esetén saját magával tud megosztani olyan információt, amit érdekesnek gondolhat mások számára is. Itt gondoljunk olyan témákra, amiket szívesen mondanak emberek másoknak, még akár azzal a céllal is, hogy mások előtt felvágjanak. Néhány példa:

  • Ha most váltanád le a jelenlegi autódat, akkor mi lenne az új autód márkája? (Autókereskedés esetén.)
  • Mi lenne az a három dolog, ami nélkül nem indulnál el hegyet mászni? (Hegymászó felszereléseket értékesítő vállalkozás esetén.)
  • Van olyan női táskád, amibe szinte minden belefér? Mutass egy képet róla hozzászólásban! (Női kiegészítőket, kozmetikumokat értékesítő vállalat esetén.)

Ahogy a fenti példákból is látszik, többnyire nagy értékű, hobbihoz, megjelenéshez kapcsolódó termékek esetén lehet ezt a poszt típust jól használni, hiszen fontos a felhasználó számára, hogy mások számára látható legyen az a termék vagy szolgáltatás, amit használni szoktak. Az ezzel kapcsolatos preferenciákkal egyben a saját státuszukat is szeretnék másoknak megmutatni.

Egy hasonló posztot készítettünk az Utazási Irodával Utazók Facebook oldal számára, amelyet a Magyar Utazási Irodák Szövetsége indított el azzal a céllal, hogy az utazási irodában történő foglalást népszerűsítse és a magyar utazásokat hasznos információkkal lássa el utazási témában.

Az alábbi poszt célja, hogy minél nagyobb interakciót generáljon és minél több felhasználó számára megjelenjen az oldal, amikor a felhasználók hozzászólnak az ott megjelenő tartalomhoz. Az alábbi posztban arra kértük a felhasználókat, hogy írják meg, hogy a következő évben hova fognak / szeretnének majd elutazni.

Ez az oldal alacsonyabb követőszámmal rendelkezik, mint az előzők, viszont az eredmények alapján látszik, hogy 83 reakció, 30 hozzászólás és 4 megosztás történt ennél a posztnál, az organikus eléréseket tekintve pedig 3-4-szer nagyobb eredményt tudtunk elérni, mint a többi poszt esetén.

engagement típusú facebook poszt nyaralás

 

Remélem, hogy sikerült a blogbejegyzéssel egy kicsit jobban megértened, hogy hogyan működnek az Engagement típusú posztok és mennyire hatékony tud lenni a posztokkal való interakciók növelésében. Valószínűleg nem fog könnyen menni az elején az ilyen típusú posztok készítése, viszont sok gyakorlás után már könnyebben fog menni. Ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy önmagában ezzel a poszt típussal még nem lehet csodákat tenni, fontos, hogy számos különböző típust tudatosan alkalmazz, csak akkor számíthatsz hosszútávú eredményre.