Az elmúlt időszak legmeghatározóbb tényezője – nemcsak társadalmi, de egészségügyi és gazdasági szempontból is – a pandémia volt. A kialakult helyzet mindenki életére hatást gyakorolt, a vállalkozások tevékenységét pedig nagymértékben befolyásolták a korlátozások – legyen az akár vásárlói, munkavállalói vagy beszállítói oldal.

Nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy az életünk szinte teljes egészében a maszkok, különféle tesztek és végül a védőoltások körül forgott… erről beszélt mindenki, a hírek is ezzel foglalkoztak, így mindenkinek kialakult a saját “szakértői” véleménye a témában. A 10 millió fociszakértő országából a 10 millió virológus szakértő országává lettünk.

Viszont ebben a bejegyzésben most nem is ezzel szeretnék foglalkozni, marketingesként teljesen feleslegesnek tartom, hogy a véleményemmel egy olyan sorba álljak be, amihez a többséghez hasonlóan én sem értek. Amihez értek és szívesen beszélek, az a pandémia marketing vonatkozásai, hiszen ebből jómagam is bőven kivehettem a részem.

 

Új termékek, új preferenciák

Térjünk is vissza az előbb említett három termékhez. Ha egy kicsit marketinges szemmel közelítjük meg a kialakult helyzetet, akkor egy biztos: a maszkkal, koronavírus tesztekkel és védőoltásokkal kapcsolatban nem rendelkeztünk korábbi tapasztalatokkal, sem pedig kialakult fogyasztói szokásokkal. Kicsit olyan érzésem volt, hogy 31 éves létemre én is megéltem a hiánygazdaságot és most nem a lisztre és tésztára gondolok. Az első hullám idején örültünk, ha maszkot vagy tesztet tudtunk szerezni. Nem sok választásunk volt, a vállalkozások is csak lassan tudtak reagálni a hirtelen kialakult keresletre. Azóta jól látjuk azt is, hogy ez a felfordulás mekkora károkat okozott a különböző alapanyagok (fa, vas, chipek, stb.) ellátására globálisan. A félkész és késztermékek árai pedig kezdenek az egekbe szökni.

Mint minden mással, úgy a maszkkal, tesztekkel és védőoltásokkal kapcsolatban is kialakultak preferenciáink. A különböző információforrások – média, szakértők, szomszéd, rokonok… – pedig előszeretettel ontották ránk a vírussal kapcsolatos információtömeget, amelyek hitelességét sok esetben fenntartásokkal kellett (volna) kezelni. Habár a teszteknek és védőoltásoknak is lehetnek számos marketing aspektusai és érdemes lehet az ezzel kapcsolatos preferenciák mögött húzódó befolyásoló tényezőket vizsgálni, mégis szeretném a figyelmünket elsősorban a maszkokra fordítani.

 

Mutasd a maszkod, megmondom ki vagy

Miért a maszkok? Mert mindenki hordta, még ha sok esetben ez kötelező is volt. Voltak, akik felismerték, hogy a maszk öltöztet, valakik valamilyen üzenetet közvetíttek ezzel a védőfelszereléssel, míg mások közösséghez tartozásukat fejezték ki. A maszkhasználat a 21. században – szemben a pestis és korábbi járványok idején – már túllépett azon a funkcióján, hogy megvédje a viselőjét a járványtól. A maszk ugyanúgy alkalmassá vált az önkifejezésre, mint egy karóra, telefon, ruházat, táska és még sorolhatnám, de a lényeg, hogy a maszkok alkalmassá váltak arra, hogy különböző marketing célokat szolgáljanak.

Erről a témáról már régóta szerettem volna beszélni érdeklődőkkel. Mivel a közelmúltban felkérést kaptam a Sík Sándor Piarista Egyetemi Szakkollégiumtól, hogy egy általam választott témában tartsak előadást – természetesen a 3. hullám miatt online -, így megragadtam az alkalmat, hogy a marketing iránt érdeklődők számára egy kicsit feldolgozzam ezt a témakört és részben tudományos, részben pedig gyakorlati szempontból is bemutassam a maszkhasználat önkifejező lehetőségeit.

Az alábbi videóban összesen 10 példát mutatok be, amelyek a maszkok önkifejezésével kapcsolatos lehetőségeit szemléltetik. Emellett korábbi kutatások eredményeire támaszkodva egy rövid áttekintést adok arról, hogy miként változott a fogyasztói magatartás a pandémia alatt és milyen mértékben változtak meg a vásárlási szokásaink.

 

Bízom benne, hogy mind gyakorló szakemberek, mind érdeklődők, mind pedig a közgazdász képzésben részt vevő egyetemi hallgatóim számára értékes gondolatokat fogalmazok meg, az érdeklődő kérdéseket és szakmai észrevételeket pedig szívesen fogadom 🙂